Rendszerüzemeltető, avagy fontos emberek kényes feladatra
Ahogy korábban bemutattuk, az IT a modern céges világ érhálózata, amely a technológiában a hemoglobinok helyett az információkat hozza-viszi akár a legtávolabbi kapcsolódási pontok között. Blogunkon olvashat a rendszergazda szerepéről és kiválasztásáról is. Most azonban egy ezzel rokon, mégis, egy kicsit másféle szerepkörről szeretnénk beszélni: a rendszerüzemeltető fogalmáról.
Az optimális rendszerüzemeltető kiválasztása
Egy-egy cég általában többféle kulcsterülettel rendelkezik. Ezekhez a HR igyekszik a legjobb embereket kiválasztani, hiszen alapvetően ez biztosítja az ütőképes és eredményes csapat működését. Az IT, a back office, a hátteret biztosító egység azonban kiemelt terület, hiszen itt a hiba adatvesztésbe, pénzbe, presztízsbe kerülhet, nem beszélve az adott vállalkozás versenyelőnyének csökkenéséről. Nem könnyű, de nem is lehetetlen küldetés a megfelelő ember, rendszerüzemeltető kiválasztása. Lássuk ennek a legfontosabb szempontjait!
Megbízhatóság
Akire egy vállalat az IT-rendszerei üzemeltetését rábízza, annak be kell bizonyítania, hogy ért hozzá. Legegyszerűbb, ha az illető vagy a mögötte álló cég előtörténetét vesszük szemügyre: vajon csak tegnap alakult-e meg vagy régebben; vajon csak az üzemeltetés néhány aspektusához ért, vagy nem esik kétségbe a sokféle feladat láttán? Nos, a SERCO Informatika például 1983 óta létezik.
A folyamatos, csaknem négy évtizedes működés során rengeteg, sokféle megbízást kaptunk, és addig finomítottunk a működésünkön, míg az ügyfeleket a középpontba állító, minőségi szolgáltatóvá nem lettünk. (Szerencsére ez már a pályánk elején megtörtént.)
A megbízhatóság másik kritériuma – nos, nem meglepő módon már a szóban is benne van: a megbízó. Kik az adott rendszerüzemeltető legfontosabb kliensei? A listát átnézve hamar képet lehet kapni a kvalitásokról, hozzáértésről, és ez megkönnyíti a döntést.
Kapcsolatban maradunk
A rendszerüzemeltető nem rendszergazda, sokszor nem is egy embert jelent. Miért is lenne így? Ma már annyira szerteágazó az IT szerepe, hogy illúzió lenne elvárni egyetlen embertől, hogy mindenhez értsen. Nem így áll a helyzet, ha egy felkészült cég áll a rendszerüzemeltetés mögött. Azonban ebben az esetben sem hagyható ki a képletből az emberi tényező, a kapcsolat talán még fontosabb, mint más területeken.
A SERCO-nál például olyan emberek dolgoznak, akik először is szót értenek az ügyfeleikkel. Addig kérdeznek, amíg teljes mértékben meg nem értik egy-egy probléma, kérdés lényegét. Már a felvételkor igyekszünk kapcsolattartó menedzsereinket a proaktívabb, hatékonyan kommunikáló, szakmailag feddhetetlen jelentkezők közül kiválasztani.
A jó kapcsolattartó a rendszerüzemeltetés mögött álló cég arca, előretolt helyőrsége, professzionális követe – és egyben az a személy, akire a megbízó mindig számíthat.
A piszkos, de fontos anyagiak
Ahogy az élet többi területén, az IT-üzemeltetésben is kétféle módon lehet egy adott szolgáltató árait értékelni. Az abszolút ár azt jelenti, hogy mennyit vagyunk hajlandóak kifizetni a rendszerüzemeltető informatikai megoldásainak, mennyit ér nekünk egy biztonsági megoldás (legyen szó akár adatbázisról, alkalmazásokról). Ilyenkor már előre megszabott összegből gazdálkodik a megbízó, és nem akar e fölé menni.
A relatív árnál már az a lényeges szempont, hogy mit kaphatunk a pénzünkért. Itt bejön a képbe az ár- és értékösszehasonlítás. Egyrészt egybe lehet vetni az ajánlatot más alvállalkozók áraival, másrészt a szemlélet eltérő: nem fixálja le a megbízó magában az árat, hanem az árért kapott ellenszolgáltatás ismeretében dönt. Előfordulhat, hogy emiatt magasabb áron jut a szolgáltatáshoz, de pontosan érti ennek indokát, és úgy véli, hogy a plusz költség megéri neki a kapott plusz szolgáltatások miatt.
Ez azért fontos lecke, mert mindig, minden cégnél akad még olcsóbb ajánlkozó – de nem biztos, hogy érdemes spórolni. Az IT-rendszereket ért külső támadások, a kollégák belső informatikai „balesetei” miatt a technikára, a hálózati rendszerekre történő egyre nagyobb ráhagyatkozásunk a jól működő IT egyre nagyobb fontosságúvá teszi.
Addig nyújtózkodj
Végezetül az egyik alapvető szempont a vállalat mérete, ha már a rendszerüzemeltetés a kérdés. Nemcsak arról van szó, hogy nincs két egyforma cég, hanem arról is, hogy a méret önmagában meghatározhatja az igénybe veendő informatikai szükséges eszközök körét. Egy kisvállalat sokban hasonló, de mégis eltérő IT-problémákkal küzdhet, mint egy mikrovállalkozás vagy egy középvállalat. Éppen ezért a hozzáállás, a szemlélet az, amely bármilyen rendszerüzemeltetőnél kulcsfontosságú: a korrekt hozzáállás, az őszinte és nyílt kommunikáció, a megoldásra való törekvés, és végső soron az elégedett ügyfelek megtartása.
Mi ezekben vagyunk erősek már 1983 óta.