Felhő szolgáltatás előnyei
2020 márciusa előtt a felhőtechnológia ismert, de nem prioritásként kezelt eszközként volt jelen. A pandémia azonban mindent megváltoztatott. Az emberi találkozások lecsökkenése, a villámgyorsan kialakított home office és távmunka-megoldások sokkal fontosabbá tették a felhő jelentette előnyök kiaknázását. Ma már a felhő szolgáltatás előnyei még a magánemberek számára is kézzelfoghatók – mégsem árt átismételni ezeket.
Miért felhő?
Google Drive, Netflix. Talán elég két márkanévvel illusztrálni, mennyire a mindennapi életünk része lett a felhő alapú szolgáltatások igénybevétele. A közös, kollaborációra épülő munka és a bárhonnan elérhető szórakozás talán a két legfontosabb terület, amelyben ez a technológia elengedhetetlenül szükséges.
A nevével (angolul: cloud, vagyis felhő) ellentétben ez a felhő nem az égben található, sokkal inkább a földön. Ez az informatikai kifejezés ugyanis olyan szerverekből, gépekből álló konfigurációt jelent, amelyek összekötve biztosítják egy cég számára az adatok tárolását, elérhetőségét, felülírását és törlését. Ez még önmagában nem lenne akkora teljesítmény, azonban ez az esetenként több száz, ezer, tízezer eszközből álló hálózat nem az azt használó vállalat telephelyén található, hanem külső szolgáltató működteti. Ez magával hozza a felhőben megvalósuló munkavégzés számos előnyét is.
Költséghatékonyság
A régi, szaknyelven on-premise rendszerekkel szinte mindenki találkozhatott. Ezek a cégekhez telepített, helyben elérhető informatikai eszközöket jelentette, klasszikus megvalósulása a szerverszoba (ahová sok esetben csak a rendszergazda mehetett be.) Mi volt ennek a hátránya?
A büdzsé. Egy ilyen lokális rendszer kialakítása sokba került, hiszen mind a fizikai alkatrészeket, mind az azokon futó szoftvereket meg kellett vásárolni – minél nagyobb vállalatról beszéltünk, értelemszerűen annál nagyobb kiadás terhelte a céget. A felhővel más a helyzet: a levelezésért, fájltárolásért és -megosztásért felelős háttértechnika kikerült a cégen kívül. A megrendelőnek nem kell fizetnie a fenntartásért, hiszen a felhő karbantartása, bővítése nem az ő pénztárcáját terheli. A felhő így kész, azonnal használható, csak csatlakozni kell a megvásárolt keretek figyelembevételével. Ez a következő nagy előny forrása.
Skálázhatóság
A vállalatok fejlődése sokszor kiszámíthatatlan dinamikát követ. Egy-egy sikeres negyed- vagy félév, egy jelentős ügyfél érkezése örömteli, de nem várt kihívások elé állítja az ezzel foglalkozó munkatársakat. A HR az emberi részét igyekszik megoldani új munkatársak toborzásával, de az élet egy-egy sikeres rekrutálás után sem állhat meg, sőt! Az új belépőknek levelezési címre, tárhelyre van szükségük, és ahogy a járványhelyzet megmutatta, a távolról történő munkavégzés – az ezt támogató adatelérés – már alapkövetelmény.
Éppen ezért sokkal egyszerűbb ezt felhőben megoldani, hiszen nem kell építeni és vásárolni, hanem elég a felhőben még több helyet és szolgáltatást bérelni. Itt a hangsúly a bérlésen van, hiszen az a csökkenő áraknak köszönhetően mindig olcsóbb lesz, mint a saját tulajdonban rendszerek vásárlása és fenntartása.
A felhő skálázhatóságának köszönhetően tehát a cég növekedésére is könnyebb technológiai válasz adni. Ez a rugalmas hozzáállás minden IT-vezetőnek könnyebbséget jelenthet.
De mi van a céges, legtöbbször érzékeny, kritikus adatokkal? Mennyire vannak jó helyen biztonsági megfontolások alapján egy másik, külső vállalkozásnál? Szerencsére a felhő ebben is jó partner.
Adatbiztonság
Régen a helyiségek közt rohangáló rendszergazdák feladata volt a belső adatvédelem biztosítása is. Manapság, a felhő esetében a szolgáltató cég automatikus, fejlett, non-stop monitorozással figyeli a felhő állapotát. Amikor pedig beüt a krach, akkor az adatmentés kisegít: a multiszerver környezetnek köszönhetően az adat nemcsak egy fizikai helyen tárolódik, és emiatt komplett rendszerek is viszonylag rövid idő alatt visszaállíthatók a felhőben történő mentéseknek köszönhetően. Egy meghibásodott laptop sem állhat annak útjába, hogy minden, a felhőben eltárolt-elmentett adat visszakapható legyen. Felhasználói nézőpontból ez is a felhő mellett szóló érv.
Mobilitás
Úgy tűnik, hogy a „dolgozz bárhonnan” elve mindenképp velünk marad. A felhőt laptopról, asztali számítógépről, táblagépről és mobilról is el lehet érni. A felgyorsult, információktól terhelt, a gazdasági életben sokszor gyors döntéseket hozó embereknek nagy segítség egy azonnal, fizikai korlátoktól mentesen elérhető rendszer használata.
Elemzés
Többször elmondták szakértők, hogy az „adat az új olaj”, vagyis az adatokra épülő vállalati-vezetői döntéseknek egyre nagyobb szerepe lesz a cégek mindennapjaiban. A felhőtechnológia lehetővé teszi a gyors adatelemzést, hiszen több ilyen szolgáltatást integrálnak a rendszerekbe. Ezeket ráadásul a laikus, nem adattudománnyal foglalkozó kollégák számára is egyre felhasználóbarátabbá teszik.
Automatikus szoftverfrissítés
Hosszú a lista, ha azt nézzük, hogy vállalati felhőhasználat esetén miért nem kell aggódnunk. Kétségkívül ilyen a programfrissítések terepe: itt a szolgáltató maga gondoskodik erről, ezzel erőforrást, pénzt spórol meg a megbízója számára.
Fenntarthatóság
Nemcsak jófejkedés, hanem a bolygónk és az azon élő emberek, állatok és növények iránt érzett felelősség is a környezetkímélőbb lehetőségek használata. A felhőmegoldások szállítói folyamatosan dolgoznak azon, hogy működésük minél barátságosabb módokon történjen, a zöld elvek gyakorlatba ültetését pedig nemcsak a kormányok, regionális szervezetek, hanem maguk a fogyasztók is joggal várják el. Ez felhő használata nélkül, egy-egy vállalat saját erejére, lehetőségeire bízva sokkal nehezebben menne.
Cikkeink a felhő szolgáltatásról: