Felhő-munkás kerestetik: hogy költözzünk a felhőbe, ha nincs hozzá szakember?
A felhő népszerűsége az utóbbi években magasan kilőtt. Már korábban elindult egy trend, ami a jövő technológiájaként a felhőt jelölte meg, a koronavírus-járvány azonban ráerősített erre a törekvésekre és felgyorsította a folyamatokat. A felhőszolgáltatás bevezetése egy modern cégbe így ma már nemcsak lehetőség, hanem egy híd, amelyen a fejlődés ösvényén haladó cégeknek át kell kelni. De mi van akkor, ha már a híd lábánál vagyunk, de nincs segítség, aki átkísérjen?
A felhőszolgáltatás az emberek, a vállalatok életében ma már nem egy futurisztikus megoldás, olyannyira, hogy statisztikák szerint egy átlagos munkavállaló 36 felhő alapú szolgáltatást vesz igénybe nap mint nap.
A tapasztalat azonban az mutatja, hogy bár a hírnév és a népszerűség meglódult, ezt nem követte a háttér infrastruktúra, ami jelent esetben nem is annyira technikai jellegű, hanem a humán erőforrásra vonatkozik. Egy 2020-as felmérés alátámasztja, hogy a felhő szolgáltatás magasabb szintre lépésének a legfőbb oka a biztonsági aggályok és a kiadások optimalizálása mellett a szakemberek hiánya.
Mi okozza a szakemberhiányt?
A következőkben a szakemberhiány okait nézzük meg közelebbről. Ezeket két nagy csoportba lehet osztani, az egyik, amikor a cégen belül nincs meg a felhőszolgáltatásokhoz szükséges tudás, a másik pedig az, hogy ha akarnának is, nehezen találnának olyan szakembert, akit alkalmazni tudnának.
A cégek nem értenek a felhőszolgáltatás kiépítéséhez
Az alapvető probléma, hogy a cégek szakembergárdája a legtöbb esetben nem rendelkezik ezzel a specializált tudással. Ennek az az eredménye, hogy vagy nem mernek belevágni az átalakításba, vagy belefognak, de nem jutnak a folyamat végre.
Ha találnak is olyan embert házon belül, aki valamelyest átlátja a folyamatot és az igényeket, az általában a teljes felhőbe költözést nem tudja elvégezni, csak annak egy részét. Így csinálnak valamit, ami nem olyan lesz, mint amire számítanak. Tehát összességében sok energiát és munkaórát ölnek bele egy olyan dologba, ami a céloknak nem felel meg, a várt eredményeket nem hozzá.
Gyakori probléma az is, hogy a vállalatok tartanak attól, hogy a hozzá nem értés eredményeképpen biztonsági hibákat vétenek. A felhőszolgáltatás legkritikusabb pontja a biztonság. Ha valaki olyan végzi el az infrastruktúra kialakítását és a felhőbe költözést, aki nem biztos a dolgában és nem rendelkezik megfelelő tudással, az valóban ejthet réseket a biztonsági pajzson. Fontos azonban leszögezni, hogy ezek elegendő szakértelem birtokában elkerülhetők.
Kevés a szakember, aki ért hozzá, az elfoglalt
Tegyünk fel, hogy egy cég belátja, hogy a meglévő humán erőforrással nem tudja megoldani a felhőbe költözés folyamatát és úgy dönt, felvesz olyan IT szakemberek, akik ebben segíteni tudnak. Itt minden valószínűséggel egy újabb falba ütközik a szervezet.
A felhőszolgáltatások ugyanis igen specializált tudást követelnek meg, nincs olyan képzés, ami kifejezetten ezt a területet állítaná a középpontba, így meglehetősen alacsony azoknak a száma, akik kellő tudással és tapasztalattal rendelkeznek. Akik pedig mégis, azok jellemzően bővelkednek a megrendelésekben. Így hacsak nincs aduász ütőkártya a cég kezében, akkor igen nehéz lesz őket elcsábítani.
A megoldás: outsourcing
A fenti problémák a legegyszerűbben külső szolgáltató bevonásával, vagyis outsourcing révén oldhatók meg. Így egy külsős, profi csapat nyújt szolgáltatást, aminek keretében a megfelelő infrastruktúrát, szoftvereket keresik meg a cég számára, és ők végzik el az átköltöztetést és a karbantartást is.
A kiszervezésnek köszönhetően a cég IT embereire nehezedő nyomás megszűnik. Nem kell olyan területbe beleásniuk magukat, amihez nem értenek eléggé, és a saját feladataikra, a szervezet, a termék, a szolgáltatás fejlesztésére tudnak koncentrálni.
Nem utolsó sorban pedig az elvégzett munka garantáltan megfelel majd ez elvárásoknak, és hozza a meghatározott eredményeket. Az felhőszolgáltatásokra specializálódott cégek adott esetben akár nagyobb munkaerőkapacitást is képesek biztosítani, ami a projekt sikeréhez és a megbeszélt határidők tartásához járul hozzá.
A SERCO a hazai IT szektor jelentős szereplőjeként a felhő alapú szolgáltatás, az IT szolgáltatás és IT üzemeltetés elkötelezett híve, annak mester. Kattintson, és megtudhatja miért a felhő és miért a SERCO!
Cikkeink a felhő szolgáltatásról:
Magyar felhő szolgáltatás
Felhő szolgáltatás előnyei
Felhő szolgáltatás cégeknek: a kihagyhatatlan technológia
Felhő szolgáltatás: 6 tévhit a nagyvilágból
Privát felhő, saját célokra
Hibrid felhő: egy kis ez, egy kis az