IT tanácsadás: mi alapján válassz szakembert?
Az informatika egy igen dinamikus terület, folyamatosan változik, a technológiák fejlődnek, a trendek formálódnak. Ebből adódik, hogy aki ebben mozog, annak mindig naprakésznek kell lennie, ismernie kell a lehető legelőnyösebb megoldásokat és azok alkalmazási módját. Ez azonban egy cégtől, aminek nem az IT a profilja, nem várható el. Nem úgy egy IT szolgáltató, tanácsadó szervezettől! Ebben a bejegyzésben adunk néhány tippet, amelyek hozzájárulhatnak az IT tanácsadás sikeréhez és a megfelelő szakember megtalálásához.
Mit foglal magába az IT tanácsadás?
A tanácsadói szolgáltatás lényege abban ragadható meg, hogy az IT szakember, aki az adott területen jelentős tapasztalttal bír, az ügyfél által felvázolt problémára megoldást keres.
A folyamat a következőképpen néz ki: az IT tanácsadó a csapatával felméri az ügyfél IT infrastruktúráját, és körvonalazza az ügyfél segítségével a problémát. Ezt követően megoldási javaslatokkal áll elő, majd pedig megtörténik a megvalósítás.
Az informatikai tanácsadás igen sokféle lehet, attól függően, hogy mire van szüksége a cégnek. Előfordulhat, hogy az informatikai szolgáltatás keretében egy konkrét probléma megoldása a cél, de az is, hogy egy komplex újragondolással, stratégia kidolgozásával, a hatékonyság növelésével bízza meg az ügyfél az IT tanácsadó szakembert/szakembereket.
Mikor elengedhetetlen az IT tanácsadás?
- ha szeretné növelni a cég hatékonyságát,
- ha hosszú távú, profi megoldást keres,
- ha fontos a költséghatékonyság,
- ha stabil IT infrastruktúrát szeretne,
- ha tudja, hogy szükség van a változásra, de nem tudja, hogy fogjon bele.
Az már világos, hogy milyen esetekben érdemes informatikai tanácsadó segítségét kérni, és az is, hogy mire lehet számítani. De vajon hogy lehet igazán jó szakembert találni? Milyen szempontokat kell figyelembe venni?
Milyen a jó IT tanácsadó?
Ismeri a piacot
Az IT tanácsadás célja, hogy a cég folyamataiban, IT infrastruktúrájában olyan változás álljon be, ami az üzleti gyarapodáshoz járul hozzá. Ehhez elengedhetetlen, hogy a tanácsadó cég ismerje a piacot, tisztában legyen a trendekkel, a fennálló helyzettel, a szereplőkkel és azok igényeivel is. Természetesen ehhez az ügyfél is ad majd inputot, némi előzetes rálátás és tapasztalat azonban nem árt.
Időt fektet abba, hogy megismerje a céget
A jó IT tanácsadó felkészülten érkezik már az első találkozóra is. Az, aki nem fektet már a legelején és a munka kezdetén kell energiát az ügyfél és a probléma megismerésébe, nem tudja majd prezentálni a lehető legjobb megoldást.
Képes a szakmai dolgokat úgy tálalni, hogy laikusok is értsék
A kapcsolattartás, a tanácsadó-ügyfél kommunikáció a közös munka során gyakran problémákkal terhelt. Ennek hátterében az áll, hogy igen sok szolgáltató nem képes a laikusok nyelvén beszélni a technológiai dolgokról, és nem is tudja edukálni az ügyfelet. Az igazán jó tanácsadó nem épít feltételezett tudásra, inkább az elején tisztázza a legfontosabb terminusokat, így a későbbiekben már van mire alapozni.
Képes hallgatni
A profi tanácsadót onnan ismerheti fel, hogy képes hallgatni. Az, aki sokat szájkaratézik és a beszédével próbálja levenni a lábáról, jó eséllyel „kuruzsló”. Aki hallgat, figyel és kérdez, az lehetőséget teremt az információszerzésre, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy valóban értékes tanácsokkal tudjon előállni.
Nem enged a szakmaiságból
Ez talán furcsának tűnhet, és nehéz is tetten érni a jelenséget, de igen gyakori, hogy a tanácsadó azt mondja, amit az ügyfél hallani szeretne. Utóbbi ugyanis Google-felkészültségének köszönhetően kész megoldási javaslattal áll elő. Ez előfordulhat, hogy működik, akkor minden szuper, a tanácsadó pedig ebben megerősíti az ügyfelet, de az is, hogy melléfogás. Ilyenkor érdemes a megrendelő ellen menni és kiállni a szakmai érvek mellett.
Magabiztos szabályrendszert vázol fel
A tanácsadás egyfajta bizalmi játék, sok ügyfél számára ismeretlen helyzet. A tanácsadó a bizonytalanságot csökkentheti, amennyiben képes határozottan felvázolni az együttműködés kereteit: el tudja mondani, hogy milyen lépések következnek, mit vár el a megrendelőtől és ő mivel tud hozzájárulni a sikerhez.
A profi informatikai tanácsadó olyan megoldást kínál az ügyfeleinek, amivel az IT menedzsment, az IT üzemeltetés, a háttér infrastruktúra hatékonyabb lesz. A cég fejlődése tehát a tét, ezért érdemes olyan szakembert választani, aki megbízható és nagy tapasztalattal rendelkezik.