2021. augusztus 30.

Rendszergazda szolgáltatás: feladatok özönében

Rendszergazda szolgáltatás: feladatok özönében

Sopánkodhatunk azon, hogy a reneszánsz emberek kora lejárt, de ez különösen igaz az IT területén is. Annyira kibővült az informatikai kelléktára, olyan hatalmasra duzzadt a tudáskészlet, hogy egyetlen embertől már utópia lenne elvárni, hogy mindenhez értsen. A rendszergazda szolgáltatás így az egyszemélyes hadseregektől átkerült a cégekhez, a külsős partnerekhez, alvállalkozókhoz. E nagy változásban hasznos azért felidézni, hogy mihez kell ma értenie a rendszergazda szolgáltatásban résztvevő szakembereknek.

A rendszergazda szolgáltatás feladatkörei

Nincs két egyforma IT-rendszer. Cégenként, vállalkozásonként eltérően épülnek fel az informatikai rendszerek, az elvárások és feladatok fókuszában különböző feladatok kapnak nagyobb hangsúlyt. Mégis, léteznek azok a tipikus tennivalók, amely egy-egy rendszergazda szolgáltatásban nagy valószínűséggel mindenhol megjelenhetnek.

Aktív monitorozás és proaktív beavatkozás.

Ez olyan területeket érinthet, mint például a számítógép, a CPU sebessége, a tárhely- és felhőhasználat, a különböző eszközök teljesítményének figyelése vagy a látencia. A megadott alapértékektől történő eltérés komoly incidenst is jelenthet, ezért a rendszergazda-szolgáltatónak pontosan ismernie kell, mit jelent a „normál”, hiba nélküli működés.

A felhasználói jogok kezelése.

A papír alapú munka folyamatosan digitalizálódik, és komplex, teljes informatikai rendszerekbe helyeződik át. Ez egyben azt is jelenti, hogy egyre fokozottabban kell védeni a vállalat belső hálózatára vagy felhőjére mentett adatokat. A rendszergazda szolgáltatók felelőssége, hogy a különböző felhasználókhoz tartozó jogokat kezelje és frissítse. Különösen fontos feladat ez olyankor, amikor a cégen belül vannak alapértelmezett hozzáférések – mint például egy Microsoft Office vagy Outlook – de például az üzleti intelligencia elemzésekhez csak korlátozott számú felhasználó férhet hozzá.

A fájlmenedzsment kezelése.

A rendszergazdáknak ki kell építenie azt a mechanizmust, amelyben a fájlok cégen belüli megosztása megfelel az üzleti és biztonsági követelményeknek is. A távoli eléréssel kapcsolatos üzemeltetés, az otthonról, menetközben és irodából megvalósuló fájlmegosztás a home office tömegessé válása óta kiemelt jelentőséggel bír.

A rendszerrel kapcsolatos tennivalók intézése.

A rendszergazdák felelősségéhez tartozik az általuk felügyelt informatikai rendszer minél hatékonyabb működtetése. Bármilyen redundancia, feleslegesen erőforrást elszívó használat megtalálása és kiiktatása ugyanúgy elvárás, mint az, hogy biztonsági incidens esetén legyen egy végrehajtható helyreállítási terv. Bár ma már szinte minden irodai feladat ellátható a cég telephelyétől függetlenül is, a rendszergazda felelőssége, hogy igény esetén helyszíni mustrát is tartson, nem utolsósorban néha a saját szemével szükséges felmérnie a helyzetet és a rendszer használóival élőben is találkozni.

Biztonság.

Nagy luxus, ha ez a terület nem a legnagyobb prioritást kapja. A távmunkában dolgozókat sokkal inkább fenyegetik az adathalászok, a hackerek, és a cégeknél keletkező, megvédendő, kritikus fontosságú adatmennyiség is csak nő. A biztonság köréhez tartozik az adatmentés is.

Installáció.

Szerencsére ma már a programfrissítéseknél nem kell gépenként végigmennie egy embernek, és manuálisan megoldani a feladatot. Cserébe viszont sokkal több irodai szoftvert használunk: szövegszerkesztőt, táblázatkezelőt, prezentációs szoftvert, feladatkezelőt, projektmenedzseri feladatot ellátót, kollaboratív platformokat. Ezeket naprakészen kell tartani. Emellett természetesen minden hardverre időről időre ráfér egy-egy alapos megújítás. Az informatikában pár év már rendkívül hosszú időnek számít, és minél modernebb egy hardver, annál gördülékenyebbé teheti a vállalat belső folyamatait, amely végső soron a termelékenységre, a profitra is nagy hatással van.

Dokumentáció.

A belső informatikai rendszerekhez egy jól szervezett cégnél pontos és érthető leírás társul. Ez általában az intraneten található meg, és a cég dolgozói számára tartalmazza a mindenki számára kötelezően betartandó „játékszabályokat”, a különleges események hivatalos menetét, valamint a „soha ne tedd” jellegű útmutatásokat is.

Mihez kell értenie a rendszergazda szolgáltatójának?

Az előzőekből következően már egyértelmű, hogy ilyen sok feladatkörhöz csak felkészült, megfelelő emberi és technikai erőforrással rendelkező informatikai alvállalkozókat érdemes felkérni. Ma már túl sok terület létezik, amelyben a szolgáltatónak biztos tudással kell rendelkeznie.

Hálózati működés.

A legtöbb munkaállomás egyszerre kapcsolódik a belső rendszerhez és az internethez. Ezek kezelése, optimalizálása elengedhetetlen. A hálózatok, a legújabb protokollok ismerete létkérdés.

Felhőtechnológia.

Az egyre olcsóbbá váló felhőszolgáltatások miatt a rendszergazda-cégek embereinek az AWS, Azure kifejezéseknek ismerősen kell csengenie. A felhő egyre inkább az üzleti élet számítástechnikai szíve, motorja lesz.

Automatizálás.

Sok informatikai eszköz teszi lehetővé az ismétlődő feladatok emberi beavatkozások nélküli végrehajtását, rendszeres futtatását – ezekről minden rendszergazda szolgáltatásban dolgozónak tudnia kell.

Emberi képességek, szokások, melyek nélkül nincs hatékony rendszergazda szolgáltatás

Problémamegoldás.

Ez mindennek az alfája és ómegája, itt válik el egymástól a jó és a rossz rendszergazda szolgáltatás üzemeltetője, ez tesz különbséget a működést biztosító alvállalkozók között. Ez egy olyan mentalitást igényel, amely pozitív szakmai és emberi tulajdonságok együttes meglétét feltételezi. Az ügyfél mindenek előtt, a problémájára adott hatékony és megnyugtató válasz pedig a legfontosabb tett ebben a szolgáltatási szektorban.

Felelősségvállalás és aktivitás.

A külsős rendszergazdáknak magáénak kell érezniük a területet, amellyel foglalkoznak. Saját cégükön belül természetesen segítséget kérhetnek, de a probléma az övéké, és a megoldást is tőlük várják az ügyfelek. Ez olyan személyiségtípusoknak kedvez, akik nem elfutnak a baj előtt, hanem szeretik a kihívásokat, és bátran beleállnak a nehezebbnek tűnő szituációkba is, mert a végeredményt nézik.

Rugalmasság.

Az informatika sokszor nem feketén-fehéren körülhatárolható hibajelenségekkel nehezíti a szakemberek életét. Az „én már mindent tudok” mentalitás itt nem segít. A tanulásra képes, másoktól tanácsot elfogadó, a fejlemények hatására változni képes rendszergazda szolgáltató szakemberek hamarabb átlátják, hol és hogyan lehetne megbízójuk informatikai rendszerén tovább javítani.

Kommunikáció.

Bár kívülről sokszor úgy látszik, hogy ez a terület a gépekkel, programokkal, platformokkal, vagyis élettelen dolgokkal foglalkozik, a jó rendszergazdák nagyon is szót értenek az emberekkel. Ők ugyanis tisztában vannak azzal, hogy a rendszergazda szolgáltatás legfelsőbb foka, amikor a gépek és emberek jól működő egységet alkotnak: utóbbiak értik a rendszerek alapjait, és a hardver-szoftver páros tökéletesen a kezük alá játszik. A jól kommunikáló rendszergazdák-üzemeltetők ráadásul nemcsak az átlag felhasználóval, hanem a megbízó cég vezetőségével is megtalálják a hangot.

Élethosszig tartó tanulás.

A proaktivitás legkönnyebben olvasással, a témában jártas emberekkel készült videók nézésével fejleszthető. Az informatika pont azt a tudást várja el, amelyhez a szakirodalom (leginkább online) rendszeres olvasása ki- és elhagyhatatlan. Például az 1993-as Windows NT ismeretén már túl vagyunk, és a 2009-es VMWare Vsphere is már a múlté. A kérdés mindig az: mire lesz szükségünk holnap? Printer, szerver, egyedi eszköz, biztonsági kérdések… van bőven tanulnivaló folyamatosan.

Nálunk, a SERCO Informatikánál ez a folyamat 1983-ban kezdődött, és tudjuk, hogy nemcsak a jó pap, hanem a kiváló rendszergazda is holtig tanul. Rendszergazda szolgáltatásunk éppen ezért mindig naprakész. A megoldások, amelyeket ügyfeleinknek nyújtunk, a legmodernebb szemléletet tükrözik.

A jó rendszergazda szolgáltatás ismérvei, avagy néhány etikai elvárás

Legyen szerény.

Figyeljen a felhasználókra, az észrevételeikre, és ne próbálja meg mindenáron bebizonyítani, hogy ők nem értenek hozzá.

Kommunikáljon egyszerűen.

A felhasználók nem szakmabeliek, de nagyon is értékelik, ha egyszerű fogalmakkal elmagyarázzák nekik a miérteket, az okokat. Az e-mail írását mindenkinek érdemes megtanulnia, hogy a kommunikáció írásban is lényegre törő és hasznos legyen.

Legyen mindenre felkészült.

Ha vihart vár a szakember, kellemes meglepetés lesz a megszelídült vihar is. Néha készen kell állni a legnagyobb katasztrófára, és akkor nem érheti meglepetés.

Amikor indokolt, legyen lusta.

A folyamatok automatizálása azt jelenti, hogy a rendszergazda szolgáltatásban dolgozónak több ideje marad a fontos, emberi tevékenységekre, például a tanácsadásra vagy a tervezésre.

Rendszergazda szolgáltatás a Serco-tól

Kapcsolati űrlap
Segítse elő a gyors kommunikációt, a megfelelő terület kiválaszásával! Köszönjük!

Serco Informatika
A SERCO Informatika számos iparágban rendelkezik évtizedes tapasztalattal és kipróbált megoldásokkal.
Kövessen minket

© SERCO. Minden jog fenntartva. Site by Meraki.

SERCO Informatika
Sütihasználati tájékoztató

A honlappal kapcsolatos felhasználói élmény fokozásának érdekében, az adatkezelési tájékoztatóban foglaltak alapján, honlapunkon sütiket alkalmazunk.