2022. december 15.

Rendszerfelügyelet: a zavartalan működés alapja

Rendszerfelügyelet: a zavartalan működés alapja

A rendszerfelügyelet feladata, hogy a cég rendelkezésére álló informatikai eszközállomány, programok zavartalanul működjenek, ide tartozik tehát a rendszerek felállítása, az IT üzemeltetés, az adatbiztonság, a karbantartás és még folytathatnánk a sort. Míg korábban a csupán néhány számítógép, monitor és nyomtató jelentette a rendszert, ma már összetett hálózatok vannak, amelyekben megannyi eszköz kapcsolódik össze. Ahogy az IT rendszerek egyre összetettebbek és bonyolultabbak lettek, úgy jött létre az igény arra, hogy egy specializált terület legyen a rendszerfelügyelet, és erre kiképzett szakemberek végezzék ezt a munkát. Mit is takar pontosan a fogalom? Ennek jártunk utána!

Mi az a rendszerfelügyelet?

Két iskola létezik, az egyik szerint a rendszeradminisztráció, a működtetés és a karbantartás külön-külön területek, a másik sokkal tágabban értelmezi a rendszerfelügyelet fogalmát, eszerint a felsoroltak mind az IT szolgáltatás égisze alá tartoznak.

Mindkettő megközelítésnek van létjogosultsága. Ha például egy óriási, több száz fős cégről van szó, akkor valóban megeshet, hogy az egyes területek elválnak, a kisebb vállalatoknál, kkv-knál azonban ennek a szétválasztásnak nincs értelme, így a rendszerfelügyelet és a rendszerműködtetés átfedi egymást.

Milyen szolgáltatások tartoznak a rendszerfelügyelet alá?

A rendszerfelügyelet egy igen színes terület, ami megannyi feladatot tartalmaz. Kicsit olyan, mint egy aduász lap: mindig azt az arcát mutatja, amire az ügyfélnek szüksége van. Vegyük sorra, mik a legfontosabb tevékenységi körök!

Monitorozás

A rendszerfelügyelet, IT üzemeltetés tevékenységének tetemes részét a hálózat, a hozzá kapcsolt gépek, eszközök, adattárolók, nyomtatók megfigyelése, monitorozása teszi ki. A felügyeletet végző szolgáltató folyamatosan figyeli a rendszer jelzéseit, azt, hogy mi történik a hálózaton, hogy alakul a kapacitás, és ha a normálistól eltérőt tapasztal, akkor közbelép.

A hardverek kezelése

A rendszer részét képezik a hardverek, vagyis a cégen belül használt eszközök. Ezek jelentős vagyont képviselhetnek, amit az rendszerfelügyelet tart számon. Ide kapcsolható tevékenység az eszközbeszerzés, a karbantartás, az informatikai eszközállomány kihasználtságának követése.

A szoftverek kezelése

Mit ér a hardver szoftver nélkül? Hát semmit! Éppen ezért a rendszerműködtetés igen fontos eleme a szoftverek kezelése, a szoftver menedzsment. A licencek, verziók követése, a frissítések elvégzése. Ezek nélkül a mindennapos munkavégzés, az IT-üzemeltetés kerül veszélybe, a biztonsági pajzson pedig rés keletkezik.

A hálózat és a szerverek biztonsága, adatbiztonság

Az IT problémák egy bizonyos része a biztonság hiányára vezethető vissza. A kibertámadások, vírusok, malware szoftverek hatalmas veszélyt jelentenek. Ezeket a rosszindulatú támogatásokat a megfelelő felkészültséggel lehet visszaverni. A biztonságos rendszerkörnyezet kialakítása a felügyeletet végző csapat feladata. A biztonság kiterjed az adattárolásra, a biztonsági mentésekre, az adatok helyreállítására is.

Helpdesk irányítása

A rendszerfelügyelet tevékenységi körébe tartozik az informatikai helpdesk feladatának irányítása is. Így a problémákról, a rendellenességekről első kézből értesülhet az informatikai csapat.

IT-tanácsadás

A szolgáltatást nyújtó informatikai csapat nagy tapasztalattal bír az IT-rendszer működésével kapcsolatban. Nem véletlen, hogy a fejlesztések és egyéb informatikai tevékenységek során gyakran töltenek be tanácsadási szerepet.

Mikor van szükség rendszerfelügyeletre?

A válasz egyszerű: rendszerfelügyeletre mindenkinek szüksége van, természetesen a neki leginkább megfelelő formában. Minél nagyobb egy cég, annál összetettebb informatikai megoldásokra van szüksége, annál komplexebb a rendszer, annál inkább szükség van a specializált tudásra.

A rendszerfelügyeleten nem érdemes spórolni. Egyfelől monitorozás nélkül a hibák hamar nagyra nőhetnek, ami hatalmas költségeket róhat a vállalatra, másfelől pedig a mindennapi működést, a fejlődést akadályozhatja egy nem megfelelően működő rendszer. Ha tehát valaki nem foglalkozik ezzel a területtel, a cég jövőjét teszi kockára.

Saját csapat vagy ousourcing

Ha egy cég döntött, hogy dedikálni szeretne egy csapatot, akkor két út áll előtte: vagy házon belül szervezi meg a rendszerfelügyeletet vagy pedig kiszervezi. Az IT outsourcing egy igen kényelmes és költséghatékony módja az informatikai feladatok ellátásának. Egy specializált csapattal a felügyelet szünetmentes lehet, mindig elérhető egy kolléga, aki magas minőségben képes kiszolgálni az ügyfelek igényeit.

Ismerd meg, milyen szolgáltatásokat kínál a SERCO!

Kapcsolati űrlap
Segítse elő a gyors kommunikációt, a megfelelő terület kiválaszásával! Köszönjük!

Kapcsolat

Kérem, töltse ki űrlapunkat, hogy kollégánk mielőbb felvehesse Önnel a kapcsolatot elérhetőségeinek egyikén!


A SERCO Informatika számos iparágban rendelkezik évtizedes tapasztalattal és kipróbált megoldásokkal.
Kövessen minket

© SERCO. Minden jog fenntartva. Site by Meraki.

SERCO Informatika
Sütihasználati tájékoztató

A honlappal kapcsolatos felhasználói élmény fokozásának érdekében, az adatkezelési tájékoztatóban foglaltak alapján, honlapunkon sütiket alkalmazunk.