Skip to main content
2022. október 24

IT outsourcing: a vezetői nézőpontváltás nem megkerülhető

Az IT outsourcing egy kiváló lehetőség a cégek számára, ha fejleszteni, fejlődni szeretnének. Temérdek előnnyel bír, és ha jókor jó helyen vezetik be, akkor úgy képes növelni a hatékonyságot, hogy közben hozzájárul a költségek csökkentéséhez. Mi kell ahhoz, hogy egy cég az IT-kiszervezés mellett döntsön? Milyen szinteken valósulhat meg mindez? Jöjjenek a részletek!

Felmerülhet a kérdés, hogy ha ennyire jó, akkor miért nem szervez ki mindenki? A válasz egyszerű: az outsourcing sem megoldás minden problémára. Ahogy Odri Kornél, a SERCO Informatika Zrt. szolgáltatási igazgatója elmondta egy interjúban, a kiszervezés kétélű fegyver, ami jól és rosszul is elsülhet. Akkor tudunk költségeket megtakarítani, ha olyan alkalmazott munkáját váltjuk ki külsős erővel, aki nem tölti ki a teljes munkaidejét. A kiszervezés során ugyanis a lényeg az informatikai szolgáltatás, nem pedig a napi 8 óra kitöltése. Olvassa el a teljes interjút ide kattintva!

Nézőpontváltás kell az IT kiszervezéshez

Az IT outsourcing itthon még nem széleskörűen elterjedt. Sok vállalatvezető még mindig abban a hitben él, hogy a legjobb dolgozó az, aki az irodában ül. Azt gondolják ugyanis, hogy így ellenőrizhetik a munkájukat, időbeosztásukat. A COVID által felerősödött home office trend azonban ezen úgy tűnik, változtat. Mivel több munkavállaló is egyre inkább otthonába vágyik, így nem elvárás az IT-support és IT-üzemeltetés felé sem, hogy jelen legyenek az irodában.

Az informatikai rendszerek láthatatlanok, igazából a munkatársak nem nagyon szentelnek figyelmet a teljes rendszernek egészen addig, amíg valamilyen hiba lép fel. Valahogy így van ez az informatikai szolgáltató esetében is. Ha minden rendben van, akkor nincs is szükség arra, hogy jelen legyen. Ha pedig probléma adódik, akkor a háttérben, akár online is megoldja a problémát.

El is érkeztünk a másik paradigmához, amit el kell fogadnia annak, aki a kiszervezésen gondolkodik. Az alaptétel, hogy az a probléma, amit nem lehet távolról megoldani, az valójában nem is informatikai probléma. A hálózatok és az Internet korában nincs olyan IT kihívás, amit ne lehetne távolról is orvosolni. Persze ez sarkított, hiszen a hardveres hibák egy részének javításához sok esetben személyes jelenlét kell, nagy százalékban azonban igaz ez az állítás.

Ha tehát a cégvezető el tudja fogadni, hogy egy IT-s távolról is tud hatékonyan dolgozni, képes a versenyképesség malmára hajtani a vizet úgy is, hogy nem ül az irodában, akkor a fejlődés kapuja kinyílik és a határ a csillagos ég.

IT outsourcing lépésről lépésre

Persze nézőpontot váltani nem egyszerű feladat és nem is sikerülhet egyik napról a másikra. Ez egy folyamat, ami idővel beérik. Szerencsére azonban az IT kiszervezés is működhet fokozatosan, így azok is bátran belefoghatnak, akikben még vannak kétségek, akik először inkább csak ízlelgetni szeretnék a folyamatot, ezt a fajta működést.

Az alap szint, amikor egyetlen feladatot szerveznek ki egy cégnek. Ez az úgynevezett outtasking, és tipikus példa rá, amikor a nyomtatók kezelését bízzák rá egy erre specializálódott szervezetre.

A második szint, amikor tevékenységi köröket szerveznek ki. Ez már a feladatnál nagyobb egység, ilyen például, amikor a cég webshopjának kezelését bízzák rá egy külsős csapatra vagy az adatbiztonság feladatait. A vállalat ilyenkor a feladatból akkora részt vállal, amennyit szeretne, amennyit elbír, a többit pedig átengedi a külsősöknek.

A harmadik és egyben legmagasabb szint, amikor a cég teljes üzemeltetést kiszervezi. Ebben az esetben minden feladat egy külsős csapatnál landol, a vállalaton belül mindössze egy koordináló szerepet betöltő belsős vagy egy kisebb csapat marad, aki kapcsolatot képez az IT cég és a vezetőség között.

Az IT outsorucingról ódákat lehet zengeni, előnyeit hosszasan lehet sorolni, nem szabad azonban megfeledkezni arról a tényről, hogy a trend elindulása a munkaerőhiányra vezethető vissza. Mivel egyre kevesebb a megfelelően képzett munkaerő, így egyre drágábbak a szakemberek és egyáltalán nem biztos, hogy ezt egy vállalat megengedheti magának. De még ha meg is engedheti, könnyen lehet, hogy egyszerűen nem talál majd embert az adott feladatra. A kiszervezés segítségével az IT szakemberek tevékenysége optimalizálható, így akár több vállalatot is ki tudnak szolgálni egyszerre.

A SERCO az IT szolgáltatások széles palettáját kínálja. Fordulhat hozzánk IT-üzemeltetés kérdésekkel, a home office kialakításával kapcsolatban, virtualizációs feladatokkal, rendszer- és hálózattervezéssel, felhő alapú szolgáltatások kiépítésével, rendszergazda szolgáltatásokkal és kiberbiztonsági kérdésekkel is.

Lépjen kapcsolatba kollégáinkkal!