Skip to main content
2022. július 25

Eszközbeszerzés: a céges laptop kiválasztása

A céges eszközök beszerzése komoly kihívás. Az informatikai eszközbeszerzés jellemzően meglehetősen nagy összeget emészt fel, ezért érthető, hogy mindenki szeretné a lehető legjobbat választani. A legtöbb esetben azért a költségkeret véges, ez okozza a fejtörést. Milyen szempontok alapján választható ki a céges laptop? Jöjjenek a részletek!

Mennyi pénz van rá?

A céges laptop esetén a maximum költségkeret meghatározása meglehetősen összetett feladat. Nemcsak azt kell ugyanis nézni, hogy önmagában az eszköz mennyibe kerül, hanem azt is, hogy mennyire segíti a munkavégzést, vagy ami még fontosabb, hogy mennyire akadályoztatja azt. Ha ugyanis egy céges laptop nem elég erős, nem képes ellátni azt a feladatot, amit kellene, akkor értékes időt pazarol el a dolgozó arra, hogy működésre bírja a készüléket.

Szélsőséges, de szemléletes példa erre, amikor valaki egy olyan gépen próbál futtatni és használni egy grafikai programot, ami erre nem alkalmas. Igen, lehet, hogy a cég spórolt azzal, hogy a kisebb teljesítményű gépet vásárolta meg, összességében azonban nem járt jobban, mivel csökken a munkavállaló aktív, munkával töltött ideje a sok várakozásnak köszönhetően.

A kimagasló teljesítményű készülékek ára igen borsos is lehet, miközben ott van a tény, hogy már 100-200 ezer forintért megvásárolható egy céges laptop. Tehát nagy lehet a csábítás, hogy az olcsóbb mellett döntsön a cég, mégis, nem minden esetben ez a legelőnyösebb.

Mire fogja használni a munkatárs, aki megkapja?

Alapvető kérdés és a fent leírtakkal összefügg, hogy mire fogják használni a készüléket. Klasszikus irodai munkára, például dokumentumok szerkesztésére és levelezésre? Esetleg szükség lesz grafikai és tervező programokra is? Netán videókat szeretnének majd vágni a géppel? A legjobb, ha felírjuk, hogy milyen programokat kell majd telepíteni, így garantálható, hogy a céges laptop biztosan olyan legyen, ami minden helyzetben megállja a helyét.

A teljesítmény mellett a funkciókat is lényeges átgondolni. Ma már számos extra funkciókat építenek be a készülékekbe, ilyen lehet például a biztonságot fokozó ujjlenyomatolvasós beengedés, a beépített webkamera, ezek bizonyos munkákhoz elengedhetetlenek lehetnek. Nem mindegy az sem, hogy miket szeretnénk csatlakoztatni a géphez, milyen kimenetekre és bemenetekre van szükség.

Minél több mindent tud egy gép és minél nagyobb a teljesítménye, annál magasabb árral kell kalkulálni.

Mekkora legyen az élettartam?

Az eszközbeszerzés során lényeges szempont az élettartam. A nagyobb cégek általában megtehetik, hogy 3-4 évente lecseréljék a dolgozók gépeit, egy kisebb vállalkozás esetén azonban ez ritkábban fordul elő. Érdemes tehát olyan készüléket választani, ami évek múltán is jól teljesít, az akkumulátor nem adja meg magát, a billentyűzet nem kopik ki stb.

Ha már az élettartamnál tartunk, érdemes szót ejteni arról is, hogy nem elég az eszközbeszerzés, a készülékeket karban is kell tartani, gondoskodni a frissítésekről, a tisztításokról, ezek segítségével ugyanis lényegesen kitolható a csere időpontja.

Milyen típusú laptopra van szükség?

Többféle laptop típus létezik, ezek közül a leggyakrabban az üzleti és az otthoni laptopokkal találkozhatunk. Mit is jelent ez a két kifejezés?

Az üzleti laptopok jellemzője, hogy munkára tervezték őket, az otthoniakat pedig, ahogy a név is mutatja, otthoni felhasználásra. Ez az alap felállás, igen sok esetben azonban a kedvezőbb árfekvés miatt üzleti célra is otthoni gépeket használnak.

Az üzleti céges laptop váza erősebb, strapabíróbb anyagból készül, ennek köszönhetően az élettartamuk is hosszabb. Az akkumulátor jobban bírja, több csatlakozó van rajtuk és a beállítási lehetőségek tárháza is igen széles. Mégsem futkározik mindenki üzleti laptoppal, ez pedig annak köszönhető, hogy igen súlyos összegeket kell kifizetni egy ilyen gépért.

Az otthoni felhasználásra tervezett laptopok ezzel szemben kevésbé bírják a megmérettetéseket és rövidebb idő alatt tapasztalhatunk zavart a működésükben. Levelezésre, dokumentumok előállítására alkalmasak, de az egyszerűbb játékok futtatása, 5-6 böngészőablak párhuzamos megnyitása már gondot okozhat. Mégis kelendők a piacon, mivel igen csinos dizájnban kaphatók, az áruk pedig messze elmarad az üzleti készülékekétől.

Eszközbeszerzés alkalmával szóba jöhet-e az új laptop mellett a használt laptop is?

Az eszközbeszerzés új távlatait nyithatja meg, amennyiben nemcsak új, hanem használt céges laptop is vásárolható a költségkeretből. Ez azért előnyös, mert így jobb minőségű gépet lehet megvásárolni, alacsonyabb áron. Van azonban veszélye is, mivel a laptopok még használtan is belekerülhetnek pár százezer forintba, miközben magukban hordozzák a hiba lehetőségét.

Az ideális használt laptop néhány éves, legalább 8 GB memóriával rendelkezik és van SSD tárhelye. A használt céges laptop esetén az akkumulátor előfordulhat, hogy nem működik megfelelően vagy hamar megadja magát, gyakran találkozhatunk olyan problémával, hogy a billentyűzet kopott, itt-ott nehezebb lenyomni, esetleg hiányzik néhány betű vagy a nyelvezete nem is magyar. Fel kell mérni, hogy mennyire hagyta rajt a keze nyomát az előző tulajdonos és a korból, illetve a használatból adódóan milyen alkatrészeket kell kicserélni. Megeshet, hogy gyorsan melegszik, de az is, hogy nem veszi fel rendesen a töltést a töltőre csatlakoztatva.

Az eszközbeszerzés sokkal gördülékenyebb, amennyiben egy megbízható, szakértő cég tanácsai szerint történik. Vegye fel a kapcsolatot a SERCO-val és segítünk abban, hogy a legjobb ár-érték arányú gépek kerüljenek a kollégák kezébe!